“Din bærbare kan konfiskeres”

Imens jeg planlægger min snarlige emigrering til varmere himmelstrøg, suger jeg naturligvis alle brugbare informationer til mig som kan have betydning for mig i mit ophold i Costa Rica og på min rejse. 

Den seneste udgave af magasinet Business Traveller har en artikel om vores allesammens yndlings bananrepublik, USA.

Artiklen havde næppe fanget min opmærksomhed, hvis jeg ikke fremover var tvunget til at passere det forjættede land, når jeg skal ind og ud af CR. Det skulle da lige være på grund af den store mængde af idioti, men så igen, det er efterhånden sjældent at jeg bliver overrasket over lige præcis dét lands handlinger.

Det viser sig, at amerikanske statsembedsmænd er i sin fulde ret til at konfiskere bærbare computere for at tjekke om de indeholder “kompromitterende materiale”. Hvad værre er: Det sker ofte.

Sikkerhedstjenesterne i amerikanske lufthavne kan finde på at downloade indholdet fra ens harddiske eller konfiskere hele computeren for nærmere undersøgelse, når man rejser ind og ud af landet.

Dvs. hvis jeg skal sikre forretningsplaner og andet følsomt materiale relateret til opstarten af den nye virksomhed, skal dokumenterne opbevares på en server et sted, så jeg kan downloade det, når jeg ankommer, hvis nu min bærbare stadig skulle opholde sig i USA efter en tvungen mellemlanding/et flyskifte.

Nå, jeg har et krypteringsprogram, jeg skal finde…

 Apropos idioti:

Skriv et svar

