Mine første dage i Costa Rica

I mit første døgn i Costa Rica opholdte jeg mig på “Costa Verde Escazú”, et mindre Bed & Breakfast i Escazú Centro.

Tirsdag, dag nummer to, mødtes jeg med Dan, en amerikansk softwareudvikler som har boet i Costa Rica de seneste 6 år. Vi havde på forhånd lavet en halv aftale om, at jeg måske skulle leje halvdelen af hans condo i en måneds tid, så den skulle jeg se og vi skulle lige se hinanden an. Det gik fint og jeg rykkede ind samme aften. Jeg var ikke vanvittig tryg ved at have min laptop og alle mine andre ejendele liggende på det lejede værelse i Costa Verde, så det er lækkert at fundet noget mere sikkert.

Det øste ned, da jeg stod i det åbne kontor i Costa Verde og ventede på den taxa, der skulle køre mig til Guachipelin og forbi en ATM på vejen, da jeg var løbet tør for kontanter. Regn måtte da få krybene frem, tænkte jeg, så jeg kiggede mig lidt omkring i “håbet” om at finde en overdimensioneret edderkop. Hvad man ønsker, skal man få.. Der gik ikke 5 sekunder før jeg spottede Lille Peter, der så ud til at tage en slapper og nyde at være i læ fra regnen. Jeg holdte mig i en afstand af små halvanden meter, så et makrobillede blev det ikke til. Den bette skids størrelse var alligevel stor nok til, at den indgyede respekt.

Taxaturen var lidt af en prøve. Chaufføren kunne ikke et ord engelsk og de 10-15 ord jeg kan på spansk var ikke synderligt nyttige, men med en hel del improviseret tegnesprog lykkedes det at finde en ATM og komme frem til endedestinationen.

Elizabeth grinte, da jeg fortalte, at Peter er den største edderkop jeg til dato har set i det fri. Jeg var klar over, at han var lille i forhold til standarden her, meen… Hun viste mig et par billeder af Peters slægtninge, der tydeligvis alle havde taget sterioder i deres unge dage, plus billeder fra en tur de havde været på i en grotte, hvor de på skift havde holdt en gigantisk grøn edderkop i dens ene ben over deres hoveder (med åben mund) så det så ud som om, at de skulle til at spise krabatten. Yummi!

Dan og Elizabeth (hans Costa Ricanske/tica kæreste) er super flinke og imødekommende. De bød på hjemmelavede hamburgers i går. Vi sludrede i +3 timer om fagrelateret stof, Costa Rica, overregulerende og korrupte regeringer (særligt US, det såkaldte “frie land”). Ganske hyggeligt. Dan er software udvikler og ejer et outsourcing firma med 9 ansatte, der primært arbejder for amerikanske virksomheder. Elizabeth studerer computer science, så vi har alle lidt tilfælles.

2 meninger om “Mine første dage i Costa Rica

  1. Hej Fætter,

    glæder mig til endnu flere opdateringer!!

    Håber du har det godt langt langt langt væk fra mig…. :S

    Herhjemme går det godt – vejret skifter som sædvanlig fra kulde til varme – fra sol til frost – typisk dansk forår!! Der er dog efterhånden flere af de solrige dage, og mon ikke snart varmen følger med?

    Det var en super hyggeligt dag, vi havde med familien – Pernille var glad, hun fik en masse gode gaver, dejligt at se hele familien og i særdeleshed din storesøs – der går simpelthen for lang tid imellem!!!!

    Jeg havde været så heldig at få turen hjem på MAN’s regning – og vejret var PERFEKT til en flyvetur over DK. Det var SÅ smukt – jeg kunne klart se hvilke landsdele vi fløj over! Ebeltoft, Samsø og Sjælland. Virkelig en fed oplevelse.🙂 Ville helst flyve hjem til Kbh hver gang fremover – meeeeen det bliver det nok ikke til.

    Jeg rendte ind i Lars Berg den anden dag på en halsbrækkende cykeltur hjem fra job. Jeg havde OVERHANDLET i Netto, og kunne slet ikke styre cyklen. Lige pludselig kom Lars op på siden, så vi fulgtes helt hjem til mig – rigtig hyggeligt.🙂

    Nu sidder jeg så lige med et glas rødvin og venter på at jeg skal mødes med tøserne.

    Håber du har det godt derovre ved aller “Peter’ne”

    Mange kærlige hilsner fra Anne

  2. hej Lasse

    Prøver lige om det er sådan det fungerer. Det var sjovt at “høre” om din ankomst.

    Her går det godt. Kunne skufle haven idag med korte ærmer… sjov sætning. Mon den kan oversættes og gi` mening. Så nu er vi også ved at have fint vejr. Skal så i morgen til Kristinas fødselsdag, som jo også er Rebeccas. Her bliver der så igen lidt familie-rend-sammen. Kan se du har fået konfirmations-referat fra Anne.

    Alle vores små og store har det godt.

    Bare lige denne lille hilsen….. Kan du have det rigtig godt. Pas godt på dig selv.

    Knus fra faster med en hilsen fra Jens

Skriv et svar

